Antwoorden van de KNRM Puzzelrit

Dank je wel dat je mee deed en hiermee de KNRM hebt gesteund.

Hieronder vindt je de antwoorden van alle vragen en ook de route die je gereden hebt. Ik hoop dat je veel plezier hebt gehad. Wij als horse Out! zijn blij dat we én jou én de KNRM blij hebben gemaakt. Met trots kunnen we je melden dat we een  donatie van € 1000,-. hebben kunnen geven. Hiermee kunnen zij 3 portofoons, 5 helmen of 15 thermovesten kopen. Maar nóg belangrijker: wij maken hun werk mogelijk. 

De vrijwilligers doen hun werk zonder dat ze in geld een beloning krijgen. 

Lees het volgende verhaal om te zien hoe gevaarlijk hun werk is, maar ook hoe nodig. 

 

Graag zien we je weer tijdens een buitenrit van Stichting Horse Out!

 

Vraag 1 (C)

Hoeveel reddingstations heeft de KNRM?

De KNRM heeft 45 reddingstations in een groot aantal plaatsen aan de Nederlandse kust, de Zeeuwse Delta, aan het IJsselmeer en de Randmeren rond Flevoland. Op 10 reddingstations vaart de KNRM met een beroepsschippers, doch het overige personeel bestaat uit vrijwilligers (ruim 1.400 personen). Er zijn totaal 85 reddingboten in de vloot.

 

Vraag 2 (B)

Hoe vaak per jaar wordt er door de KNRM hulp verleend?

Aanvankelijk lag de nadruk van het werk op reddingactiviteiten ten behoeve van de beroepsvaart, doch in de loop der tijd wordt steeds meer hulp verleend aan watersporters. Schepen van de KNRM kwamen in 2017 2.119 keer in actie, daarbij werd aan 3.521 mensen en 78 dieren hulp verleend.

In 2020 verrichtte de KNRM in verschillende vormen 2.863 hulpverleningen en reddingen. De reddingstations werden 4.155 keer gealarmeerd. De KNRM Radio Medische Dienst gaf 1.101 consulten aan zeevarenden en de KNRM Lifeguards op de Waddeneilanden verleenden 954 keer hulp.

 

Vraag 3 (C)

Je weet nu dat de hulp van de KNRM vaak nodig is. Op welke manier(en) verleent de KNRM hulp?

Sinds 2010 doet de KNRM ook de strandbewaking op de Friese Waddeneilanden. Deze tak heet KNRM Lifeguards Hiervoor zijn circa 100 KNRM strandwachten opgeleid die voldoen aan de internationale eisen. In 2016 werden op 10 reddingsposten door de strandwachten 1.840 hulpverleningen verricht. Per 2015 maakt ook de Wassenaarse Reddingsbrigade gebruik van de diensten van de KNRM.

De life guards maken gebruik van 130 pk sterke waterscooters, maar ook kunnen zij reddingen uitvoeren met een zogeheten paddleboard (een soort van surfplank) of tubes (een schuimrubberen band). Door gebruik van geel-rode vlaggen wordt een zwemmersgebied aangegeven. Badgasten worden uitgenodigd tussen deze vlaggen te zwemmen omdat het strand daar beveiligd wordt.

 

Vraag 4 (C)

Hoe worden de schepen van de KNRM verplaatst wanneer ze nodig zijn om hulp te verlenen?

Tegenwoordig worden de schepen verplaatst met landbouwvoertuigen, maar tot en met 1940 werden de (roei)reddingboten met vier of zes paarden naar zee getrokken. Als de afstand naar zee door de duinen zwaarder was, werden meer paarden gebruikt. Tot 1940 waren op de meeste reddingstations met een strandreddingboot namelijk nog voldoende paarden beschikbaar, omdat ze als werkpaarden ingezet werden in boerenbedrijven, schelpenvisserij of andere beroepstakken.

Na de Tweede Wereldoorlog verdwenen de roeireddingboten uit beeld en voor de zwaardere motorstrandreddingboten werden waterdichte tractoren ingezet. De laatste paardenreddingboot op Ameland werd daardoor een wereldberoemde traditie.

 

Vraag 5 (C)

Wie wel eens op Ameland is geweest heeft misschien de demonstratie van de paardenreddingboot bijgewoond. Deze demonstratie wordt gehouden om:

Op Ameland wordt ook nog een paardenreddingboot demonstratie gegeven, waar maar liefst 10 stoere paarden de reddingboot met donderend geweld over het strand en door de branding in zee trekken.

De paardenreddingboot demonstratie laat zien dat het redden van drenkelingen en het verlenen van bijstand aan schepen die bij de Waddeneilanden in nood verkeerden een lange geschiedenis heeft. Het herinnert aan vroegere tijden. Als er tegenwoordig een schip in nood is bij Ameland, vaart de moderne Anna Margaretha de haven uit met hoge snelheid. De demonstraties van de paardenreddingboot op Ameland zijn altijd gratis bij te wonen. Bekijk hieronder een filmfragment hoe de paarden de reddingboten het water in trokken. https://youtu.be/qxGDR37QaCA

 

Vraag 6 (C)

Sinds wanneer worden paarden niet meer ingezet bij het lanceren van de reddingboten?

Het machtige schouwspel van de paarden die zich schrap zetten om de zware reddingboot en bootwagen in beweging te brengen, is sinds 1988 alleen nog maar een toeristische attractie. Dit houdt de geschiedenis levend. Want dankzij paarden zijn in 125 jaar KNRM-geschiedenis duizenden schipbreukelingen gered.

 

Vraag 7 (A)

Welke grote tragedie was er op 14 augustus 1979 voor de KNRM?

Op dinsdag 14 augustus 1979 werd de reddingbootbemanning van Hollum gealarmeerd in verband met een in nood verkerend zeiljacht op de Kofmansbult, de “Windspiel 4”. Toen de fluit van de walbaas had geklonken, trokken de acht paarden de wagen met de boot in zee. Omdat de paarden te snel gingen, werd er te ver doorgereden en bleven de paarden voor een voor de voerlui onzichtbare diepe geul staan. De reddingboot kwam echter vrij, zonder dat men de lanceertouwen hoefde te gebruiken. Schipper Gooi Visser gaf vol gas naar het gestrande jacht om te voorkomen dat de boot door de aankomende zee dwars op de wagen zou worden teruggezet. Op dat moment werden de sliphaken, waarmee de paarden aan de trekhaken waren vastgezet, bediend; daardoor zwenkte de paarden naar buiten, terug in de richting van het strand. Doordat de sliphaak weigerde los te schieten, begon de wagen in de diepte te glijden. De acht paarden die dus nog aan de trekbomen vastzaten werden meegesleurd de diepte in en verdronken. De reddingbootbemanning, die dit droevige voorval niet had opgemerkt, voer door naar het in nood verkerende jacht en sleepte het naar de Ballumerbocht. Verbijsterend en verslagen waren de vele toeschouwers op het strand getuige van deze ramp. Wat een schouwspel had kunnen zijn, liep uit op een drama.

Grote verslagenheid heerste er op Ameland over de dood van de acht paarden. Sinds 1824 was er nog nooit iets verkeerd gegaan met de paarden. De stoffelijke overschotten werden begraven in het duin. Nu rest er alleen een mooi grafsteen die ons eraan herinnert hoe zij aan hun einde zijn gekomen.

 

Vraag 8 (B)

Wie is Dorus Rijkers?

De historie van het Nederlandse reddingswezen wordt beheerd en tentoongesteld in het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder. Hier liggen diverse oude reddingboten en wordt de ontwikkeling van het reddingswerk getoond op een interactieve manier. Het Reddingmuseum is genoemd naar Dorus Rijkers (1847-1928), een van de beroemdste redders uit de historie, die als schipper van de roeireddingboot van Den Helder tussen 1886 en 1911 493 schipbreukelingen heeft gered.

 

Vraag 9 (C)

Onder welk ministerie valt de KNRM?

De KNRM is geen overheidsdienst, maar een zelfstandige organisatie met een eigen financiering, die in stand wordt gehouden door donaties, giften en nalatenschappen. Ze voorkomen incidenten waar het kan. Ze redden en helpen mensen waar het moet. Van haven tot vaarwater, van strand tot zee. Dat doen ze 24/7 en onder alle omstandigheden en kosteloos.

De KNRM werkt bij zijn activiteiten nauw samen met organisaties als de Kustwacht, de Reddingsbrigade, de Koninklijke Marine, de Koninklijke Luchtmacht en het Korps landelijke politiediensten.

 

Vraag 10 (B)

Er zijn verschillende soorten reddingboten die de KNRM gebruikt. Hoe groot kan zo’n boot zijn?

De reddingboot van het type Arie Visser is de grootste boot die door de KNRM gebruikt wordt, deze is 19m lang en 6 m breed. De boot heeft 6 bemanningsleden en er is plaats voor maximaal 120 geredden.

 

Vraag 11 (B)

Hoe snel moet een reddingswerker op de boot zijn bij een reddingsactie?

Vrijwilligers van de KNRM moeten dag en nacht klaar staan voor een reddingsactie en binnen 10 minuten aan boord kunnen zijn en klaar om te redden. Wanneer dit niet lukt omdat ze daarvoor te ver weg zijn van het reddingstation moeten ze zich afmelden. Dit gaat altijd in overleg met andere vrijwilligers, zodat ze er zeker van zijn dat er altijd genoeg bemanningsleden in de buurt zijn om uit te varen.

 

Vraag 12 (A)

Kan iedereen redder worden?

Iedereen kan redder worden, al is dit in verschillende vormen. Je hebt namelijk ook redders aan de wal. Als redder aan de wal steun je de KNRM met een vast bedrag per maand, kwartaal, half of heel jaar. Er is geen minimum bedrag, ieder bedrag is welkom. Niet voor niets noemt de KNRM hun donateurs REDDERS AAN DE WAL. Eén keer per jaar is tijdens Reddingbootdag een reddingstation te bezoeken voor het publiek en kan er mee gevaren worden door donateurs.